«…Встановлення факту, що має юридичне значення щодо вимушеного переселення заявника з окупованої території Луганської області, відбулось унаслідок збройної агресії Російської Федерації та окупації Російською Федерацією частини території Луганської області, можливе лише у судовому порядку, оскільки законодавець не визначив іншого, позасудового способу встановлення причинно-наслідкового зв'язку між переселенням осіб із зони проведення бойових дій на сході України та військовою агресією Російської Федерації…», – таким рішенням відзначився новостворений Верховний Суд 7 березня 2018 р.
Переселенець, який виїхав з Луганська до Києва через бойові дії, звернувся до суду для визнання причини його переселення. Верховний Суд у своєму рішенні звернув увагу на те, що держава на себе взяла обов’язок здійснити правосуддя як вид державного захисту прав і свобод людини. Але варто уважніше поглянути, чи дійсно достатньо тих судових процесів, що є зараз в Україні, для захисту постраждалих від війни?..
Після початку збройного конфлікту на сході України судова практика видає неоднозначні рішення стосовно жертв подій. Їх умовно можна розділити на дві категорії.
1. Рішення судів, які приймаються в межах кримінальних проваджень. За своєю суттю їх важко назвати такими, що можуть відновити порушені права жертви війни. Вони скоріш мають процедурний характер, оскільки приймають обвинувачення тих чи інших учасників незаконних збройних формувань та виносять їм вирок. Про такі рішення можна сказати, що вони є частиною моральної сатисфакції для жертв, оскільки аналізують конкретні факти та притягають винуватців до відповідальності. Наприклад, на що саме звертається увага у подібних рішеннях:
«…У період часу з кінця жовтня 2014 року по початок березня 2015 року, ОСОБА_2 та ОСОБА_4, діючи у складі військового підрозділу НЗФ «ДНР» та «Семенівського батальйону» особисто брали активну учать у збройних протистояннях та обстрілах Збройних сил України та інших підрозділів, задіяних в проведені антитерористичної операції, в тому числі в населених пунктах: с. Саханка Донецької області, с. Ленінське Донецької області, с. Октябрь Донецької області, що призвели до загибелі людей та заподіяння інших тяжких наслідків життю й здоров'ю мирних громадян України та військовослужбовців Збройних сил України…» (вирок Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 22.09.2017 р.).
2. Рішення про визнання юридичного факту та призначення компенсації. Значення такого рішення суду – встановити причинно-наслідковий зв’язок між збройним конфліктом на сході України та постраждалими. З приводу призначення грошових компенсацій, виникає спірне питання з імунітетом держави та тим, чи можуть національні суди розглядати іншу державу як відповідача в межах своєї юрисдикції. У будь-якому разі законодавство України не передбачає окремих процедур та норм, які б дозволяли розглядати компенсаційні питання для жертв війни. Але судова практика у цьому напрямку продовжує розвиватися, виносячи рішення на користь позивачів:
«…Аналізуючи наведені обставини та докази у справі, суд прийшов до висновку, що наслідком саме збройної агресії Російської Федерації відносно України (що є і загальновідомими фактами, а тому не підлягають доказуванню також і за нормами ч.2 ст.61 ЦПК України), стала окупація частини території України, а саме в т.ч. частини Донецької області, де загинув син позивача…» (рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 05.09.2017 р.).
Україна підтримує позицію, що на Російську Федерацію як на державу-агресора покладається матеріальна та нематеріальна відповідальність за завдані збитки під час подій на сході України. При цьому у постанові Верховної ради йдеться про те, що важливо створити методику визначення шкоди та обсягу збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації.
Міжнародне право розглядає питання відповідальності держави за свої агресивні дії, тому збройна агресія держави і розглядається міжнародними судовими інстанціями. Міжнародний суд Організації об’єднаних націй, Міжнародний кримінальний суд, Європейський суд людини в межах своїх повноважень розглядає наслідки збройного конфлікту на сході України. Крім того, Європейський суд з прав людини досліджує індивідуальні заяви постраждалих від подій.
Основні виклики цих процесів – питання фактів: чи достатньо доказів щодо відповідальності Російської Федерації; чи можна довести її контроль над самопроголошеними «ДНР» та «ЛНР»; якої саме шкоди завдали їхні дії. Лише від якості та повноти наданої для розгляду інформації і залежатимуть ключові міжнародні рішення. Якими вони будуть – складно спрогнозувати, варто лише докладати більше зусиль, щоб відстоювати позиції України у міжнародних процесах проти Росії.
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г