Збройний конфлікт на сході України має очевидні наслідки: жертви серед мирного населення та військових, гуманітарна катастрофа на Донбасі, ускладнення ситуації на вітчизняній політичній арені. Також війна провокує в суспільстві неминучі ексцеси, з якими стикалися всі держави, що переживали подібні конфлікти. Йдеться про розподіл зон відповідальності для громадян України, які проживають на окупованих територіях, і, можливо, скоїли злочини проти держави чи інших громадян. Щодо цього думки правозахисників та представників активного прошарку громад по всій країні розділилися.
Проект Закону про заборону колабораціонізму (6170)
Зареєстровано 9 березня 2017 року нардепом Ігорем Лапіним. Якщо роздивлятися текст з точки зору пересічного громадянина (долі якого, власне, і стосується документ), то простежується певна розмитість термінів. Наприклад, у п. 1 ст. 1 законопроекту є визначення поняття колабораціонізм як «співпраця громадянина України з російською окупаційною владою та створеними чи підтримуваними Російською Федерацією незаконними збройними формуваннями» в Криму чи ОРДЛО, але немає роз’яснень механізму такої співпраці. Що це – вступ до «організацій» на кшталт «Донецька народна республіка» (до списків якої, до речі, вносяться навіть ті, хто про це не підозрює), або сплата комунальних послуг до окупаційного «бюджету», або ведення бізнесу з тамтешньою реєстрацією? Вже сам тільки перший пункт викликає багато запитань.
У деяких випадках буде неможливо простежити та довести істинну мотивацію громадянина, який відвідував мітинги за «ДНР» чи «ЛНР», бо на такі збіговиська людей часто примушували йти на підприємствах, керівництво яких відчувало тиск з боку представників незаконних збройних формувань. Так само, сумнівно, чи варто засуджувати мешканців окупованих територій за отримання так званих паспортів «ЛДНР» (чи паспортів РФ у анексованому Криму), бо часто люди мусять отримувати ці «документи», щоб не втратити роботу або убезпечити себе та близьких від потрапляння «на підвал».
Крім того, в п. 6 сказано про «будь-які інші форми співпраці…», і це формулювання неприйнятне для побудови документу, що має містити винятково чітку термінологію.
Також ініціатор законопроекту Ігор Лапін пропонує доповнити Кримінальний кодекс України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25-26, ст. 131) статтею 111-1.
За задумом автору проекту закону, «не підлягають відповідальності за колабораціонізм громадяни України, які були змушені співпрацювати» з окупантами.
Проект Закону про захист української державності від проявів колабораціонізму (7425)
Зареєстровано 20 грудня 2017 року. Ініціатори –дев’ятеро нардепів, серед яких є і автор попереднього законопроекту Ігор Лапін.
Автори проекту закону – Віталій Овчаренко та Ірина Лоюк – стверджують, що документ спрямовано на справедливе покарання винних у злочинах. А покарання має відбуватися за результатами перевірок громадян, підозрюваних у колабораціонізмі. Перевірки проводитимуть спеціальні «комісії правди», які фактично беруть на себе функції судів. До складу комісій пропонується ввести активістів, що, за словами авторів проекту, «користуються авторитетом». Біль точної інформації про кандидатури цих активістів на даний час немає.
У першому розділі проекту закону йдеться про низку проступків, що носять, на думку авторів, ознаки колабораціонізму. Але під ці ознаки, якщо прокурор задіє «творчий підхід», підвести можна, в принципі, будь-які вчинки. Крім того, в міжнародному праві немає терміна «агресивні дії», який автори документа вживають природньо, не роз’яснюючи його значення. Цей термін згадується в тексті кілька разів.
Варто зазначити, що законопроект у поточному вигляді (відсутність чітких визначень злочинів, критеріїв покарання) може стати не лише інструментом кари безневинних, а й засобом боротьби з опонентами влади, конкурентами в бізнес-сфері, громадськими діячами тощо.
Важливо. Існує процедура реєстрації законопроектів, згідно з якою охочі запропонувати альтернативний законопроект мають 15 днів на реєстраціє власного документа. Але, як бачимо, перший проект зареєстровано 9 березня, другий – 20 грудня. За словами їхніх авторів та ініціаторів, ці документи начебто регулюють різні сфери, мають різні рубрики та розглядаються різними комітетами. Але навіть за назвами проектів цілком зрозуміло, що сфера таки одна й та ж.
Як на мене, у перших двох законодавчих ініціативах закладені механізми, які в разі застосування на практиці спровокують низку порушень прав людини та громадянина, гарантованих Конституцією України.
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г