Продовжуємо роздивлятися «законопроекти про колаборантів»: законодавчі ініціативи, що стосуються питань притягнення до відповідальності за співробітництво з окупантами, військові злочини, а також тяжкі насильницькі злочини.
Проект Закону України «Про прощення»
Ініціатор Андрій Сенченко, голова Всеукраїнського громадського руху «Сила права». Проект, за словами пана Сенченко, буде зареєстровано лише після завершення широкого громадського обговорення, яке відбудеться протягом низки презентацій в громадах українських міст.
Ідеться про «процедуру прощення», яку автори законопроекту пропонують застосувати до тих громадян, що співпрацювали з окупаційними «адміністраціями» на Донбасі або на території Криму. Після відновлення українського суверенітету на цих територіях жителям пропонують надати можливість у разі скоєння злочинів добровільно зізнатися, написавши відповідну заяву, яку потрібно додати до «прохання про прощення». При цьому громадянин має самостійно кваліфікувати злочин, який ним, можливо, було скоєно; далі запускається процедура розслідування та виноситься рішення суду.
Процитую текст прошення (ст. 17 законопроекту): «Я, громадянин України (прізвище, ім’я і по батькові), в період збройної агресії Російської Федерації проти нашої країни вчинив в інтересах держави-агресора на шкоду інтересам України кримінальне правопорушення, обставини про яке (які) викладені мною в заяві про вчинене кримінальне правопорушення, яка надана мною разом з даним проханням про прощення. Визнаю свою провину, щиро каюсь та прошу в Українського народу та держави прощення за вчинений (ні) мною злочин (и). Прошу застосувати до мене процедуру прощення та альтернативне основне покарання, передбачене Законом України «Про прощення». Про себе повідомляю наступне: (число, місяць та рік народження; місце народження; адреса реєстрації та місця фактичного проживання; номери телефонів для зв’язку)».
Крім того, у тексті документа запропоновано цілу низку інструментів, які обмежують права тих громадян, які, на думку авторів законопроекту, не підлягають кримінальній відповідальності, бо їхні вчинки під час окупації не мали безпосередніх негативних наслідків для держави або інших громадян.
Проект Закону встановлення справедливості та покарання винних у воєнних злочинах по подіям на території Донецької та Луганської областей (7425-1)
Ініціатор – нардеп Наталя Веселова.
Авторка законопроекту, зареєстрованого як альтернативний до проаналізованого вище, пропонує зосередитися на дотриманні певної послідовності: спочатку має відбутися звільнення територій та громадян України, що перебувають у заручниках у представників організованих збройних формувань, а вже потім – створення перехідного законодавства і покарання винних у скоєнні злочинів.
Наталя Веселова уточнює, що в тексті законопроекту відображене бажання покарати винних у воєнних злочинах. На думку авторки проекту, люди, які не брали до рук зброї, не здійснювали військових злочинів, зможуть пройти процедуру амністії.
Що об’єднує вказані законопроекти? Варто підкреслити те, що, на думку авторки публікації, має непокоїти громадян України: ці два законопроекти стосуються лише населення тимчасово окупованих територій, а варто підкреслити, що злочини, пов’язані зі збройним конфліктом на сході, скоюються на всій території України, і навіть за її межами. Тобто, складається враження, що злочинців шукатимуть виключно на території Донецької та Луганської областей і Криму.
«Засади державної політики захисту прав людини в умовах подолання наслідків збройного конфлікту»
Ініціатори законопроекту – робоча група, створена при офісі екс-омбудсмена, а нині програмного директора ГО «Український інститут з прав людини» Валерії Лутковської. До складу робочої групи увійшли правозахисники, які уважно досліджували досвід держав, що пережили збройні конфлікти. Емоції, на жаль, наразі керують багатьма політиками та громадськими діячами. Суспільству болить конфлікт, але держава Україна мусить вирішити невідкладні питання, аби звести до мінімуму маніпулювання та спекуляції на темі війни, заручників, постраждалих та злочинців.
За словами Валерії Лутковської, йдеться про розробку рамки для уточненого законодавства, яке згодом обростатиме нормативними актами, - законодавства, що надасть відповіді на всі складні питання, які роздирають сьогодні українське суспільство.
За задумом авторів тексту, після відновлення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях має відбутися, передусім, захист прав громадян України, які мешкали на цих територіях. Найперше їх мають розглядати як постраждалих внаслідок окупації та збройної агресії з боку Російської Федерації.
Розробка цієї специфічної частини законодавства ускладняються травмою, яку переживає суспільство на п’ятому році російської збройної агресії проти України. На задній план під натиском емоційно забарвлених термінів, та особистих реакцій, деколи відступають об’єктивність та неупередженість. Але необхідно розуміти й те, що найбільший виклик для громадянського суспільства, який чекатиме на нас після закінчення збройного конфлікту, це примирення народу. А чи можливе примирення за умови існування законів, які розроблено та ухвалено всупереч міжнародному праву?
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г