Війна, крім своїх жорстоких наслідків, впливає на свідомість людей. Цінності, погляди, світогляд – війна стає своєрідним мірилом для цих понять. Постійні страждання та смерті змушують замислитись про людяність та цінність життя людини.
«…Життєво важливі об’єкти інфраструктури – аеропорти, мости, будівлі, дороги, лінії електро- та водопостачання – зруйновані. Десятки тисяч мін та бойових снарядів, які не вибухнули, забруднили велику частину дорогоцінного чорнозему і знищили його плодючість. Матеріальні збитки складають понад 50 мільярдів доларів. Життя перетворилося на жах для близько 6 мільйонів людей, які жили у зоні конфлікту, зокрема близько 300 тисяч, які проживали вздовж лінії фронту. Деякі місця настільки ушкоджені, що стали непридатні для проживання…», ‒ таким побачив Донбас під час війни журналіст Крістофер Міллер.
Якщо поглянути на весь біль та всі руйнування збоку, постають кілька досить простих запитань: хто буде за це відповідати? хто компенсує втрати? як жити після того, що відбулося? Однак на жодне з них немає простої відповіді.
Під час розгляду та узгодження тексту Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» у суспільному обговоренні часто стали виникати теми реінтеграції, примирення, деокупації, амністії. В цілому вважалося, що саме цей закон і дасть відповіді на згадані прості запитання стосовно сходу України. Саме тому у громадянському суспільстві його коротко називали законом «про реінтеграцію», але на практиці текст успішно проігнорував все ті ж непрості відповіді на питання про життя після звільнення територій.
На рівні Міністерства з питань тимчасово окупованих територій піднімається питання щодо примирення і навіть обговорюється створення «комісії з примирення». На думку посадовців Міністерства, варто замислюватися про ведення діалогу з населенням непідконтрольних територій Донбасу та рухатися в напрямку миру через спілкування за посередництва моральних авторитетів. Кого саме бачать посередником – не зрозуміло. Та і в межах конфлікту на сході України важко визначити таких людей, які б були прийнятними для України і для Росії в якості посередників, при тому що протилежна сторона не визнає свою участь у війні. Але на державному рівні загалом конкретних стратегій реінтеграції закон не пропонує. Тому краще звернути увагу на ініціативи у цьому напрямку, обговорювані громадянським суспільством.
Громадська організація «Сила права» просуває підготований нею законопроект «Про прощення». Як наголошують при цьому представники організації, на шляху до звільнення тимчасово окупованих територій важливо подолати один психологічний бар’єр. Цей бар’єр пов’язаний із перспективою возз’єднання країни, яка ось уже протягом чотирьох років штучно розділена лінією фронту. Над створенням такого бар’єру в мешканців і тимчасово окупованих, і звільнених територій послідовно працює пропаганда. Серйозної підтримки ініціатива поки не отримала.
Натомість правозахисні організації активно наголошують на проблемах перехідного правосуддя. При офісі попередньої Уповноваженої з прав людини Валерії Лутковської діяла робоча група, яка займалася розробкою концепції в галузі прав людини щодо подолання наслідків збройного конфлікту. Ця концепція мала б показати державі, як треба діяти після закінчення війни, як відноситися до жертв конфлікту та як будувати мир.
«…На всі запитання чи дискусії на тему майбутнього Донбасу в мене завжди однакова відповідь – діти. Майбутнє залежить від того, якими виростуть ці діти. Саме діти, які там продовжують жити, і врятують Донбас. Врятують, якщо їм у цьому допомогти…», ‒ такі думки висловлює журналіст Мар’яна П’єцух.
Наразі чітко зрозуміло одне: про життя після війни треба думати вже під час війни. Ми вже розуміємо, що мир не дається легко, його треба досягти, а потім спокутувати свою вину обом сторонам перед загиблими та постраждалими. Якщо дивитися на цей процес з юридичної точки зору, то Україні важливо визначити:
- дієвий механізм, який дозволить проводити ефективні розслідування та притягати злочинців до відповідальності;
- який об’єм шкоди завдано внаслідок війни і як її можливо компенсувати (використовуючи державні програми, відстоюючи позицію у міжнародних судових інстанціях);
- хто саме і як постраждав від збройного конфлікту;
- як не втратити та не спотворити інформацію про власне події війни, зберегти правду та не допустити повторення подібного у майбутньому.
Ці ключові моменти відображаються у концепції перехідного правосуддя як моделі переходу суспільства від конфлікту до примирення. Організація Об’єднаних Націй визначила загальні рекомендації для проведення ключових реформ для відбудови миру. Але при впровадженні тих чи інших принципів та практик важливо пам’ятати, що кожен збройний конфлікт унікальний за своєю природою і неможливо підібрати якісь універсальні «ключі» для його вирішення або роботи з його наслідками. Тому зараз Україні передусім важливо зрозуміти, що її громадяни прагнуть закінчення війни і кровопролиття, зберегти єдину державу, але при цьому, щоб держава їх чула, будуючи мир. Без голосу власних громадян і врахування їхніх поглядів неможливо буде рухатися вперед та спокійно жити після війни.
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г