Радянська політика деструктивно вплинула на українські традиції на Донбасі. Переселення етнічних українців і заселення східних територій росіянами, штучний голод, переслідування українських діячів культури та віруючих суттєво вплинули на культурний код регіону. Мешканці сходу поступово перестали дотримуватися українських традицій, щоб не наражатися на небезпеку. З часом місцевий фольклор майже забувся, а найочікуванішим зимовим святом став Новий рік.
Етнограф Ілля Фетисов з ансамблю «Божичі» підтверджує, що колядування раніше було поширеним явищем на Донбасі. Він з колегами збирає тексти Лівобережжя і Донбасу та підкреслює, що місцеве населення зберігало традиції колядок навіть впродовж Другої Світової війни.
Останнє десятиліття традиція вертепів стала повертатися не лише в області, а й на вулиці міст. Народний ансамбль фольклорної пісні «Дивина» почав виступати з 1998 року. Утворений на базі Донецького національного університету, колектив після окупації Донецька переїхав до Києва.
Колядки Донеччини записали журналісти Радіо Свобода. Колядники віншують на здоров’я і успіх, а пісні чергують з побажаннями. В колядках згадуються господарі домівки, а також є згадки про місяць чи сонце. Християнські образи з’явилися у фольклорі пізніше. Фольклористи також відмічають, що на Донбасі найуживанішими були короткі тексти колядок.
Живіть здоровенькі
У славі та силі
Родичам приємні
Добрим людям милі!
Маланка, ясен Місяць – ті образи, в які увірували прадавні українці. Фактично, завдяки колядкам і зберігся культурний код народу.
А батькова дочка,
Гарна, як паночка.
Щедрий вечір! Добрий вечір!
А в батька синочок
Гарний, як павочок.
Щедрий вечір! Добрий вечір!
Господар як Місяць,
Господиня – Сонце.
Щедрий вечір! Добрий вечір!
На хвилі інтенсивної індустріалізації змінилися і тексти колядок. Колядники ходили не лише по сусідах, а й, приміром, до керівників колгоспів.
Да звізда ясна возсіяла,
Всему світу путь показала.
А труба звучна затрубила,
Всіх трудящих розбудила.
Всіх трудящих докупи зібрала.
Путь трудящим показала.
Всему миру трудящому
Царство жизні вказала!
Етнографи зазначають таку особливість донецьких колядок, як жартівливий тон в описі побуту на противагу оспівування народження Ісуса Христа. Приміром, колядники співали жартівливі пісні на так званий Старий новий Рік (день св. Василя). Одна з таких записана на Донеччині:
Що в пана, в пана собака п’яна,
Сидить на грубі, вискалив зуби,
Сидить на лужку, задрала нужку.
А в дядька, в дядька під вікном ямка.
Дядько скрутився, в ямку скотився.
А дядина тягла, да й собі лягла.
Поздоровляєм з щедрою кутею!
Такі тексти з бешкетним відтінком стосуються давнішої, дохристиянської традиції колядування.
Схід України у період різдвяних свят зберіг деякі обряди і до сьогодні. За свідченням етнографа Людмили Єфремова, водіння кози та меланкування можна було зустріти у сільській місцевості, рідше – у великих містах та промислових центрах.
Нині ж зберіглася традиція варити кутю на Щедрий вечір. Головним інгредієнтом був і залишається рис, хоча в текстах колядок згадується жито-пшениця, а у Святвечір (6 січня) діти носили хрещеним батькам різдвяну вечерю. Ця традиція відвідин залишається і до нині, втім, вона мало поширена.
На Щедрий вечір подекуди відтворювали вертеп, коли навіть дорослі перевдягалися в різні персонажі: коза, чорт, баба та інші. У 60 роках минулого століття один зі своїх віршів з назвою «Вертеп» написав письменник Василь Стус, який жив у Донецьку в дитинстві. Останнім для нього став вертеп у 1972 році, коли Стус разом з іншими письменниками-дисидентами зібралися у Львові. За кілька днів його з іншими учасниками заарештували.
Етнографи турбуються нині про те, щоби історична пам’ять не була втрачена, а тексти пісень календарно-обрядового циклу були записані. Після Революції 2013-2014 року помітне повернення інтересу до української культури. Активісти організовують фестивалі на сході України, щоби показати якою цікавою є прадавня культура колядки. Вони засновують театри переселенців, проводять Андріївські вечорниці, фестивалі Вертепів з традиційними піснями і обрядами. Це привертає увагу молоді, а також збільшує шанси зберегти спільну культурну пам’ять.
Не забувають про Різдво і на лінії фронту: ялинка в бліндажах і кутя в окопах - образ різдвяного Донбасу з 2014 року.
Одним з інститутів, який в значній мірі чинив супротив індустріальній деградації майже в кожному...
Боснія і Герцоговина. Досвід цієї країни важливий для Україні, оскільки гаряча фаза конфлікту...
«Плакат – це дешево і сердито, а значить – вельми продуктивно у сфері інформаційної війни. ФСБ...
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г