В українців зберігається слабким рівень довіри до уряду та ЗМІ. Так було до війни, і ситуація не сильно змінилася після 2014 року.
Глибоко укорінена недовіра до державних установ стає серйозною проблемою для сімей, які втратили близьких на війні.
Наприклад, випадок сім'ї Ковальчук (прізвище змінене) з центральної України, яка оплакує втрату загиблого родича. Він був чоловіком, батьком і сином; служив у механізованому підрозділі в армії далеко від бойових дій. Причиною смерті стало вогнепальне поранення в голову під час його перебування у військовій частині. Розслідування військової прокуратури показало, що це було самогубство, проте сім'я цьому не вірить.
Неурядові організації (НУО) часто виступають в якості посередника, коли мова йде про згладжування напружених відносин між громадянами і державою. Під час війни на Донбасі вони допомагають документувати злочини, вчинені обома воюючими сторонами, а також презентувати цю інформацію для громадськості. Також їм більше довіряє населення. Однак, вони не можуть приміряти на себе роль правоохоронних органів, оскільки вони не можуть розслідувати і карати винних у цих злочинах. НУО можуть чинити тиск на державу, щоб вона швидше ініціювала розслідування. З іншого боку, вони не повинні створювати паралельні структури. Особливо, коли населення дезорієнтоване. Коли українці не довіряють розслідуванням військової прокуратури, НУО опиняються в дуже незручному становищі.
Знову і знову ми зустрічаємо людей, які втратили близьких під час війни. Вони часто не вірять в офіційні версії розслідувань поліції, СБУ або прокуратури. В чому причина? По-перше, люди, які сумують про смерть коханого або близької людини, часто шукають раціональне підґрунтя події. Коли слідчі приходять до висновку, що причиною смерті є банальна аварія, людська помилка або навіть самогубство, родичі не вірять у сильний зв'язок між встановленою причиною і наслідком. Їхні печаль і гнів, безумовно, зрозумілі, але саме вони стають тим чинником, який негативно впливає на розвиток довіри між державними структурами та НУО. Останні можуть допомогти лише розвитку всеосяжної культури пам'яті про порушення прав людини, а не створенням паралельних структур, які займаються розслідуваннями.
Розвіяти сумніви щодо обставин чиєїсь смерті можуть судмедексперти. Таких фахівців мало і часто вони працюють у правоохоронних органах, яким так не довіряє населення. Сім'ї загиблих часто інтуїтивно відчувають, що розслідування йде не у потрібному напрямку. Однак, вони не можуть пред'явити для цього необхідні докази і, звичайно ж, не можуть взяти участь у слідстві. Слідчим іноді й важко встановити реальні обставини смерті людини. Починають поширюватися чутки, деколи вони підхоплюються засобами масової інформації, що впливає на повторний розгляд причин смерті. Такий випадок нещодавно стався з солдатом з Одеської області, який загинув під час виконання бойового завдання, але офіційна версія згадує смерть від серцевої недостатності.
Ще одна причина, по якій недовіру до слідчих важко обговорювати, полягає в тому, що правоохоронні органи самі часто порушують закон і приховують факти. Правозахисникам, наприклад, завжди проблематично звинувачувати слідчих. З одного боку, громадські організації наполягають на тому, що злочинців треба притягти до відповідальності, а винуватців покарати. З іншого боку, активісти припускають, що влада намагається приховати щось від громадськості, але в підсумку не мають необхідних доказів для цього. Публічне оголошення звинувачень без доказів стане повторенням помилки державних органів: використання чуток або непрямих доказів для дискредитації опонентів. Тому аргументувати власну думку можна лише за наявності великої і достовірної доказової бази, щоб показати помилковість дій держави. На жаль, багато сімей або НУО не можуть дозволити собі такі розслідування.
Епідемія самогубств стала серйозним викликом для Збройних Сил України, і останнім часом держава вжила заходів для вирішення цієї проблеми. Факти самогубств залишають після себе багато невизначеності і сумнівів, особливо коли вони відбуваються в армії. Про це свідчить резонансна смерть знаменитого пілота-винищувача Владислава Волошина. У його випадку були досліджені "занадто альтернативні" теорії його смерті.
Відсутність довіри до інституцій не є дивним. Існує безліч мотивів, чому держава намагається навмисне згадувати меншу кількість убитих в бою. Великі втрати роблять війну не тільки непопулярною, але і роблять її дорожчою. Українську державу іноді можна підозрювати в намаганні ухилятися від відшкодування збитків сім'ям загиблих солдат. У той же час, Росія не тільки відверто заперечує причетність своїх солдат до війни на Донбасі: якщо вони гинуть, держава має пояснити чому це відбувається. Заради чого вони вмирають? Цивільні групи, що представляють сім'ї російських солдатів, давно звертають увагу на відсутність інформації про обставини загибелі російських солдатів в Україні.
Якщо тіла вбитих солдатів важко ідентифікувати, лише складні технології, такі як аналіз ДНК або судова стоматологія, можуть допомогти ідентифікувати тіло. Ці технології не є інтуїтивно зрозумілими для неспеціалістів, що ускладнює прийняття їх результатів. Крім того, армія часто неохоче публікує дані таких аналізів, тому що вони можуть містити секретну інформацію. У двох випадках, задокументованих Коаліцією "Справедливість заради миру на Донбасі», родичі загиблих військових також розповідали, що зіткнулися з недоброзичливістю і бюрократичними бар'єрами з боку державних структур, коли намагалися зробити запит на отримання додаткової інформації.
Існують організації та об'єднання, які намагаються надати допомогу сім'ям зниклих безвісти. Одна з них, «Чорний тюльпан», ідентифікує тіла і порівнює результати власних розслідувань з офіційними даними про зниклих солдатів. Втім, для військових, які офіційно оголошені мертвими, існує дуже довга бюрократична процедура зміни теорії їхньої смерті. Якщо версія держави і сім'ї не збігаються, у сім'ї є причини не тільки сумувати, але і не довіряти державі, в якій вони живуть.
Одним з інститутів, який в значній мірі чинив супротив індустріальній деградації майже в кожному...
Боснія і Герцоговина. Досвід цієї країни важливий для Україні, оскільки гаряча фаза конфлікту...
«Плакат – це дешево і сердито, а значить – вельми продуктивно у сфері інформаційної війни. ФСБ...
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г