Станом на 2 листопада 2020 року в Україні зареєстровано 1 458 161 внутрішньо переміщену особу з тимчасово окупованих територій та анексованого Криму. Під час звернення за судовим захистом внутрішньо переміщені особи, жителі “сірої зони” і окупованих територій дотепер неодноразово зіштовхуються із труднощами, що впливають на реалізацію їх прав.
В рамках менторської програми ОБСЄ БДІПЛ з моніторингу дотримання прав людини було проведено дослідження ситуації з доступом до правосуддя ВПО і осіб з тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей. Дослідницька група у складі Наталії Гриценко і Світлани Пантюхіної опитала 148 респондентів, серед яких ВПО, судді, адвокати, правозахисники, працівники центрів Безоплатної вторинної правової допомоги та органів державної влади.
Суди, які розташовані в ОРДЛО, не здійснюють правосуддя, а їх територіальна юрисдикція передана іншим судам на підконтрольних українській владі територіях. У зв’язку з цим ВПО і жителі окупованих територій звертаються до віддалених судів зі зміненою підсудністю або за новою реєстрацією місця проживання.
Проблемою є велика відстань між судами та місцем проживання заявників/позивачів. Наприклад, для особистого звернення до суду та подачі документів жителі “сірої зони” і окупованих територій повинні перетнути лінію зіткнення до найближчого поштового відділення або безпосередньо до суду за визначеною підсудністю. Правосуддя також продовжують здійснювати віддалені невеликі суди у сільській місцевості з утрудненим логістичним сполученням. Фізичний доступ до судів ускладнився і внаслідок пандемії COVID-19 і карантинних обмежень на в’їзд і виїзд на/з окуповані території.
Суддя міського суду Луганської області:
Питання відстані до суду, від цих контрольних пунктів в’їзду і виїзду на тимчасово окуповану територію, має дуже суттєве значення для людини. Особливо для тих, хто проживає на тих територіях. Людина, якщо вона хоче звернутися до суду, подумає для себе чи варто це робити. Вона розуміє, що це час, це гроші.
Як вирішити проблему?
Запровадити систему “Електронного суду” шляхом створення та запуску передбаченої законом Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи на підконтрольній українській владі території. Надати ВПО і жителям окупованих територій можливість звертатися до суду як особисто, так і за допомогою системи “Електронного суду”, провівши інформаційну кампанію щодо такої можливості.
Доповнити ст.1 ЗУ “Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв’язку з проведенням антитерористичної операції” переліком критеріїв щодо визначення судів для розгляду справ, підсудних судам на окупованих територіях, включивши до них наступне:
Опитані судді зазначили, що передача підсудності справ призвела до збільшення навантаження на суди, розташованих на підконтрольній території Луганської та Донецької областей. Окрім цього, штати судів є недоукомплектованими, у приміщеннях судів не вистачає залів для ведення судових засідань, а подекуди й мінімальних зручностей. Двоє опитаних адвокаток розповіли, що під час їхнього перебування в одному з судів Луганської області туалет для відвідувачів був зачинений – їм пропонували відвідувати вбиральню на вулиці.
Як вирішити проблему?
Забезпечити додаткові приміщення для перевантажених судів Луганської та Донецької областей, які за зміненою територіальною підсудністю розглядають справи, підсудні розташованим на тимчасово окупованих територіях судам, задля нормалізації їх роботи. Збільшити штатний розпис суддів та апарату суду у судах з такою підсудністю. Прискорити проведення кваліфікаційного оцінювання суддів та в пріоритетному порядку провести переатестацію суддів.
В окремих справах саме збройний конфлікт та його наслідки обумовили необхідність звернення ВПО і жителів окупованих територій до суду та сплати судового збору. Дослідниці виявили випадки, коли заявники/позивачі відмовлялися звернутись до суду, коли дізнавалися про суму судового збору.
ВПО і жителі ОРДЛО змушені звертатися до суду для встановлення фактів народження або смерті на окупованих територіях, а також у зв’язку з поширеною практикою Пенсійного фонду України позбавляти ВПО пенсій через стверджувані підозри у проживанні в ОРДЛО. У справах про встановлення юридичних фактів на окупованих територіях судова практика щодо звільнення від сплати судового збору заявників непослідовна через правову невизначеність законодавчого регулювання - частина суддів відмовляє у задоволенні таких клопотань, якщо факт народження/смерті прямо не пов’язаний зі збройним конфліктом та не призвів до наслідків, зазначених в п. 21 ч. 1 ст. 5 ЗУ “Про судовий збір”. Лише окремі судді пов’язують зі збройним конфліктом саму необхідність встановлення таких фактів через збройний конфлікт.
Суддя міського суду Донецької області:
Я вважаю, що якби не було збройного конфлікту, взагалі б не було такої категорії як факти народження та смерті. Отримали свідоцтво про смерть, поховали б і все. А зараз що вони повинні робити? Йти отримувати відмову, збирати докази, надавати купу медичних документів, підтверджувати, йти до суду, чекати рішення суду, знову йти до РАЦСу, щоб отримати свідоцтво.
Як вирішити проблему?
Звільнити від сплати судового збору заявників, які звертаються до суду в порядку окремого провадження за встановленням наступних юридичних фактів на тимчасово окупованих територіях (без необхідності доведення зв’язку зі збройним конфліктом): смерть особи; народження особи; родинні відносини між фізичними особами; перебування особи на утриманні; реєстрація шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; проживання однією сім’єю чоловіка та жінки без шлюбу та ін.
Щодо пенсійних справ, їх виникнення пов’язане з чинним порядком виплати пенсій, зумовленим тимчасовою окупацією. Такі особи змушені певний час жити без щомісячного доходу та звертатися до суду для відновлення виплат, заявляючи клопотання про звільнення або відстрочення сплати судового збору.
Чоловік-ВПО з досвідом звернення у суди за захистом своїх прав:
Вони сказали: “Ну ви будете двадцять четверті у черзі на повернення судового збору”. Тобто я судовий збір не можу повернути. Я виграв суд, судовий збір Пенсійне управління не може сплатити. Вони програли суд! Але ж у них немає рахунків для того, щоб Казначейство, в якому вони обслуговуються, з цього рахунку списало 800 гривень на рахунок моєї дружини. Немає. І тепер ми будемо двадцять четверті і отримаємо, якщо доживемо.
Як вирішити проблему?
Шляхом внесення змін до ЗУ “Про судовий збір” забезпечити звільнення від сплати судового збору позивачів у типових адміністративних справах за наявності відповідного зразкового рішення Верховного Суду; зокрема, що стосується справ за участю ВПО/жителів окупованих територій щодо поновлення соціальних виплат і стягнення заборгованості у період їх відсутності, виникнення яких пов’язане з існуючим порядком отримання ними соціальних виплат.
Попри наявність пільг щодо судового збору у разі доведення скрутного майнового стану, їх регулювання суперечливе. Задоволення таких клопотань залежить від оцінки доказів суддею, що вимагає збору документів на підтвердження низького рівня доходів. Перелік таких документів і способи їх отримання не зазначені в законодавстві, а для ВПО та жителів ОРДЛО ситуація ускладнюється при наданні документів з окупованих територій.
Адвокатка правозахисної організації:
В деяких випадках звільняє суд, в деяких – ні. Буває таке, що ми клопотання додаємо, навіть коли молода особа працює, і суд звільняє. А буває таке, що дивишся і вік похилий в особи, і дохід мінімальний, і пенсія мінімальна, а все ж суд не вирішує це питання на користь особи. Тому якось складно це передбачити.
Як вирішити проблему?
Задля усунення суперечності у регулюванні пільг щодо сплати судового збору у разі доведення скрутного майнового стану — вивчити можливість проведення роз’яснення щодо переліку документів на підтвердження низького рівня доходів для ВПО і жителів тимчасово окупованих територій, щоб клопотання про зменшення/звільнення від сплати судового збору з високою імовірністю було задоволене.
Моніторинговий звіт «Дотримання права на доступ до правосуддя внутрішньо переміщених осіб та жителів тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей».
__________________________________
Моніторингова діяльність проводилась в рамках менторської програми для українських правозахисників за фінансової підтримки ОБСЄ/БДІПЛ. Погляди та інформація, викладені під час заходу, можуть не відображати політику і позицію БДІПЛ.
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г