Закон №7163: що, де і як?
На офіційному сайті Верховної Ради України оприлюднено закон «про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях».
Зареєструвавши законопроект 4 жовтня, його було оприлюднено на сайті Верховної Ради наприкінці лютого 2018 року. Тепер у документі йдеться про визнання Російської Федерації державою-агресором. Заходи ж на відновлення територіальної цілісності України будуть вчинятися у рамках Мінських домовленостей, які будуть в пріоритеті.
До тимчасово окупованих, де збройні сили Російської Федерації і окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють окупаційну владу та загальний контроль Російської Федерації, належать сухопутна територія та її внутрішні води, внутрішні морські води і територіальне море, що прилягає до сухопутної території, та повітряний простір над відповідними територіями.
Згідно статті 2, тимчасова окупація Російською Федерацією територій в Донецькій та Луганській областях є нелегітимною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав. Зазначено, що будь-який виданий у зв’язку з діяльністю збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації акт є недійсним і не створює правових наслідків. А правовою підставою для стримування і відсічі збройної агресії Російської Федерації та відновлення територіальної цілісності України є стаття 51 Статуту ООН та національне законодавство України.
Згідно закону, тепер усі правоохоронні органи та всі роди Збройних сил тепер входитимуть до Об’єднаного оперативного штабу Збройних сил. Очільник цього штабу призначається президентом за поданням начальника Генштабу. Список повноважень такого керівника теж визначатиметься президентом, а поки в законопроекті прописане його право на обмеження в’їзду та виїзду громадян з території, де проводяться заходи національної безпеки.
Яким є законопроект крізь призму прав людини?
Визначений законом та нормами міжнародного права, у межах тимчасово окупованих територій в Донецькій та Луганській областях діє особливий порядок забезпечення прав і свобод цивільного населення.
Отримуючи повноваження на призначення Командувача Об’єднаного штабу, президент отримує можливості, які виходять за межі його конституційних обов’язків.
Ширші повноваження, згідно документу, отримують і військовослужбовці. У межах заходів, спрямованих на національну безпеку, вони мають змогу, окрім перевірки документів на блокпостах під час в’їзду-виїзду цивільних осіб, перевіряти особисті речі та використовувати, за необхідності і згоди, їхній транспорт і засоби зв’язку. Ці моменти зауважують журналісти Української Правди.
Свою експертну оцінку дає аналітик Східноукраїнського центру громадських ініціатив Андрій Солодько: «Основним ризиком такого закону є надання правоохоронним органам та ЗСУ ширших повноважень на невизначені терміни. Фактично вони отримують повноваження, які би мали під час воєнного стану, без введення такого. Це може дати їм можливості обмежувати права людини, без можливості контролю правоохоронних органів та військових з сторони громадянського суспільства».
Микола Козирєв, голова правління Громадського комітету захисту конституційних прав та свобод громадян, зазначає, що в тексті закону не вистачає гарантованих правових механізмів, які би дозволили захистити соціальні права перш за все тих людей, які залишилися проживати на окупованій території: «Як буде взаємодіяти держава з організаціями окупованих територій? Через міжнародні організації, Червоний Хрест, ОБСЄ чи організації ООН? Тоді варто чітко прописати, що держава спільно з цими організаціям буде виробляти механізми дій для того, щоби права хоч на соціальні виплати, зокрема найбільш вразливих груп (пенсіонерів), були забезпечені».
Попри відсутність чіткого формулювання того, як саме держава буде забезпечувати права і свободи громадян в окупації, Микола Козирєв відзначає і плюси закону: «Присутня загально-політична констатація того, хто є агресором, а значить закладена відповідальність Росії за всі ті, збитки, які завдані громадянам. Але цей факт досить слабкий, адже невідомо коли і як Росія буде за це розраховуватися. Тож плюс легко перетворюється у мінус, адже надто велика невизначеність».
Тож оприлюднений закон потребує поправок, бо у теперішньому формулюванні тексту існує загроза порушення прав людини.
Протягом 2022 року команда Східноукраїнського центру громадських ініціатив продовжувала роботу, розпочату ще 2014 року, зі збору док...
Умисні вбивства й катування цивільних, сексуальне насильство та умисні напади на цивільне населення та цивільні об’єкти - це далеко ...
Російські військовослужбовці на території України продовжують ігнорувати норми міжнародного права. Зокрема, в жовтні експертами Схід...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com
Київ, 04060, вул. Ризька, 73-Г